Små 1.500 km på 36 timer

Efter et firedages sling med maks arbejdstid og minimum hvile kørte jeg mandag morgen ud og skiftede semioffroad-fælgene ud med ægte TKC 80’ere på rumfærgen (min BMW R1150 GS Adventure), og derefter gik den nordøstpå for fulde gardiner.

Jeg havde aftalt med Pauli, der havde arrangeret en tur søndag til onsdag, at jeg ville støde til dem i løbet af eftermiddagen oppe omkring eller nord for Karlstad (også kaldet Värmland – ligger på højde med Oslo).

Det blev en god lang tur med blandet kørsel – dog mest småveje og kun lidt grus, da jeg jo gerne skulle nå frem inden de skulle spise ;-) Vi fik sms’et os frem til at mødes ved WPT 55 kl. 1745, og de var der allerede 1739, mens jeg ankom i god stil to minutter efter kl. 1741 (hvem sagde “Timing”?) efter 652 km pausefri kørsel.

Desværre skulle jeg gennem et fronsystem på vejen derop, og aldrig har jeg kørt i så megen vand – men så blev cyklen også næsten ren at se på ;-) De ca. 50 km kunne jeg godt have undværet, men ellers var det en dejlig tur (selv om jeg havde kørt på nogle af vejene året før sammen med Christian og Ulrik).

Mandag aften gik med madlavning over bål og Trangia, og det blev da til hele tre retter. Først fik vi ærtesuppe med pølsestumper, derefter en ungarnsk grøntsagssuppe og til “dessert” bålstegte diverse italienske pølser.

Bagefter stod den på lidt god whisky og en enkelt Irish Coffee, og så på hovedet i seng i hvert vores telt (ja, Carlsen tog den godt nok under en pressening spændt ud mellem hans R80’er og to store birketræer – han gik tidligt til køjs, da han var ankommet 0400 om morgenen efter at have været kørt op til de andre i løbet af søndag nat). 

Tirsdag morgen fik vi lidt morgenmad og brød hurtigt lejren ned, da vi jo skulle ud at køre noget offroad. Vi havde lånt et roadbook-spor fra Kaspers Elgjagt 2008, og der er altså skønt oppe i Sverige.

Sporet var en god kombination af gode grusveje, skovveje og et par vandhindringer blev det da også til (selv om de andre dagen før vist havde været gennem maksimum vand – hele ca. 90 cm måtte Pauli lige bevise, at hans KTM 950 Adventure S kunne klare ;-)

Vi holdt frokostpause på et asiatisk spisested (de andre trængte til noget ordentlig mad efter have prøvet den svenske hofret dagen før – og en hotdog med kartoffelmos OG rejesalat står dog heller ikke på min liste over yndlingsretter). Der var seks varme retter, salat, sodavand, knækbrød (de er skøre de svenskere) og kaffe for kun syvtifem svenske spän ;-)

Da jeg var sat op til skoleflyvning onsdag morgen med briefing kl. 0600 måtte jeg i løbet af eftermiddagen desværre vende snuden hjemad igen, men vi skulle jo lige nå forbi Touratech i Sverige – det kunne jo være, at de havde fået noget grej, som jeg endnu ikke havde fået fingrene i ;-)

Hos Touratech mødte vi helt spontant Rene og hans kone Kelly, der var på vej nordpå for at havne i Polen (sikken en omvej), og også Martin og Rasmus, der var kørt søndenom (via Polen og de baltiske lande til Stockholm) for lige at sige hej, inden de og Rune skulle videre til Skagentræf i den kommende weekend.

Jeg fik købt bøgerne Adventure Motorcycling og Adventure Riding Techniques, som jeg glæder mig meget til at læse, og derefter gik det hjemad.

Jeg holdt lidt mod vest for at undgå en kæmpe Charlie Bravo, som stod truende midt i den direkte linje mod Helsingborg. Jeg valgte nemlig en direkte rutelinje på gps’en mod færgehavnen, og så var det bare at vælge passende veje sydsydvestpå.

Foto : Pauli Jørgensen og Henrik Carlsen.

Det blev en god blanding af skovveje, masser af grusveje og så hovedveje for at lande i min garage 2145 med 1.462 km på tælleren på 36 timer – kun lidt øm i ballerne ;-)

Tak til gutterne for en herlig tur i god Tenere-ånd!

0 Responses to “Små 1.500 km på 36 timer”


  • No Comments

Leave a Reply

*