Nu, da vinteren forhåbentlig snart er ovre og vi har stået hver morgen og afiset bilvinduer – nogle dage nærmest med hammer og mejsel, har jeg lige fundet ud af, at min Audi har indbygget parkeringsvarme (kabinevarmer).
Jeg stod og kiggede lidt på lækkert tilbehør til min bil hos Audi i Fredericia, da jeg lige var forbi for at få ordnet en såkaldt action, hvor Audi uden beregning skifter en eller anden dims eller opdaterer softwaren i bilen (ja, det er jo en computerbil). Jeg fik købt mig en cap og en USB-Audi-nøgle (sådan en må man da eje), og så så de havde tilbud på indbygning af Webasto oliefyr, men det koster jo en bondegård – lidt afhængigt af, om man skal have timer-, fjernbetjenings- eller SMS-udgaven.
Så er det lige, at tilbehørssælgeren spørger mig, hvilken model jeg har. “Q7 ”svarer jeg kækt, men smilet stivner lidt, da han så fortæller, at den model (og mange andre dieselmodeller) i mange tilfælde allerede har en ekstravarmer, som man kan få kodet om (igen en softwareopdatering), så den kan timerstyres via MMI (Audis Multi Media Interface, som er den store skærm i midten i cockpittet).
Han får hurtigt indtastet registreringsnummeret og oplyser, at det koster små 1.500 kr. at få kodet systemet om, og jeg nærmest styrter over på værkstedet for at høre, om de har tid til denne operation. Det klarer den flinke mekaniker Jens, og efter en halv times tid kommer han tilbage og fortæller, at nu virker det og at han i øvrigt uden beregning også har opdateret softwaren med et bakbillede (i stedet for, at bilen kun bipper mere og mere kraftigt, når man nærmer sig en genstand i bakgear, får man nu vist en illustration af bilen og afstanden til genstandene bag bilen – nærmest lige som et bakkamera).
Jeg får vist, hvordan det virker og vel hjemme i mit “Billundskontor” slår jeg systemet op i manualen, og der står det ganske rigtigt sort på hvidt – tænk, hvis man havde vidst det inden vinteren startede!