Monthly Archive for juli, 2009

Vladivostok-Danmark – 29.000 km

Brugte lige min torsdag aften på at høre om og se billeder fra Ben og Kates tur fra Vladivostok til Danmark, som endte med at tage syv måneder og 29.000 km.

Fantastisk at høre om de eventyr, som flere i klubben har været på, og høre om den gæstfrihed, som de bliver mødt med i alle lande. Ben fortalte, at de blev budt på te seks-syv gang dagligt, og flere gange blev budt på mad på restauranter og gratis klipninger (inkl. frokost, som frisørens mor lige lavede til dem, mens han blev klippet og barberet efter alle kunstens regler (“tak fordi I besøger vores land – I skal da ikke betale” – præcis som vi modtager gæster herhjemme ;-).

Jeg kan ikke huske alle de lande, som de kom igennem, men Rusland, Mongoliet, de “stans” (Kazakhstan, Uzbekistan, Turkmenistan og vist også Kyrgyzstan og en meget hurtig svømmetur til Afghanistand), Iran, Tyrkiet og så til Danmark via Europa.

Det startede vist med, at Ben, der som Kate er fra Australien, fik et job i Danmark, og så valgte at købe et par motorcykler (Suzuki DR650’ere) i Australien lige efter de havde fået mc-kørekort, sende dem til Vladivostok og så ellers bare køre mod vestnordvest ;-)

De havde planlagt det skulle tage fire måneder og 16.000 km, så Ben måtte lige sende en e-mail om, at han nok blev en 2-3 måneder forsinket. Tror desværre ikke, at min arbejdsgiver ville være lige så forstående ;-)

Man får sgu’ helt udlængsel efter sådan en dannelsesrække, når man hører disse eventyr.

Tak for flotte billeder, godt foredrag og masser af god mad – kan man forlange mere?

Turberetning – og flere billeder

Så har de andre i fællesskab brygget en turberetning med tilhørende billeder sammen fra vores Karlstadt-tur, som jeg skrev om for en 14 dage siden.

Hjelmkamera til finanskrisepris

Går du og drømmer om et hjelmkamera (behøver nødvendigvis ikke at sidde på en hjelm ;-), så læs mere på denne side, hvor jeg sælger VIO POV 1.5 og VIO POV 1.5M til Danmarks nok mest sprøde spotpris.

POV15M-6-600x360

Kameraet kan bruges til mange spændende ting, såsom mountainbike, Quad, offroad, kano, kajak, faldskærmsudspring, paintball, klatring, paragliding, motorsport, hanggliding, politi, forsvar, windsurfing, BMX, svæveflyvning, snowboarding, wakeboard, surfing, kitesurfing, motorcykelkørsel etc.

RUSH – Really Ugly Shit Happens

Jeg abonnerer på en nyhedsstrøm vedrørende CRM (Crew Ressource Management), som jeg også holder kurser i, og faldt over dette akronym forleden, som jeg ikke kan lade være med at gentage her.

Det handler om, at der ofte er lidt travlt i cockpittet, når vi har en hurtig turn-a-around (fx på tyve minutter), og at man nogle gange kan have lidt for travlt – og det gælder jo også alle andre steder end i et cockpit. Hvis du føler du har for travlt, så tænk lidt over titlen i denne posting (og læs checklisten en ekstra gang stille og roligt ;-)

I dag var jeg så bagud igen – jeg var …

… hele 499 m (1:16) efter min indeksrute (lidt surrealistisk at være bagud for sig selv – man kan vel også sige, at mit tidligere jeg var hurtigere end mit nuværende jeg), men jeg startede også i strid modvind, ruten var våd og glat og jeg havde solen i øjnene (og Garmin Connect understøtter heldigvis hverken vejrstatus eller dårlige undskyldinger på nuværende tidspunkt ;-)

Det er stadigvæk lidt irriterende, at der fx ikke er Dot Race (og vejrstatus) på Garmin Connect, så man kan se sig selv mod sig selv, men det skulle komme snart.

Næste gang tror jeg, at jeg bliver nødt til at køre lidt længere (og oftere), da jeg til min gru har opdaget, at man kan se en rapport over, hvor meget motion man har dyrket det sidste år og hvor mange (lidt) kalorier, man så har forbrugt (oh skræk og ve, der skal arbejdes lidt mere på sagen ;-)

Chicken Hill 2009 – og en senil skytte

Fredag og lørdag stod på IPSC-skydning alias Chicken Hill 2009 efter tre års pause, så der skulle lige gennemrodes et par Silvan-kasser eller tre for at finde fodbodstøvler, magasiner, høreværn og hvad der nu ellers skal bruges til et sådant stævne (som også viste sig at være DM, hvilket nok var lige optimistisk nok efter tre års stilstand ;-)

Fredag skød jeg prematch på de baner, som ellers skulle skydes søndag, da jeg skulle flyve søndag, mens jeg skød lørdagens baner helt normalt om lørdagen.

De første baner gik meget godt – selv om vejrguderne og undertegnede stadig ikke var de bedste venner. Det regnede bygevis i stride strømme med torden og lynild, så vi måtte søge ly køretøjerne mellem skydningerne (selv om min 4×4 hører til blandt de største, er den ikke lavet til en voksen mand med pistolbælte med fire hurtigtræksmagasinholdere og et 1911-hurtigtrækshylster fra Safariland, så det var en ren videnskab at knibe sig ind og ud af bilen uden at pistolen lavede alt for megen ravage ;-)

Desværre drillede min pistol en del og havde flere fødefejl på de fleste stages, hvilket er noget irriterende, når nu skydningen er på tid, men jeg kunne måske også lige renset den inden skydningen, da olien sikkert var blevet lidt stiv ;-).

Fredag aften gik derfor med at skille pistollen ad, rense den grundigt, og så samle den igen – jo, jeg kunne stadigvæk huske hvordan man gjorde, og så var jeg kampklar til start igen lørdag morgen på stage 5, hvor pistolen virkede helt perfekt efter hensigten og skytten nogenlunde efter hensigten ;-)

På den stage blev da til en 7. plads ud af 30 skytter i Standard-division (ja, det vidste jeg jo ikke på det tidspunkt, men følte det gik ok), så jeg var fuld af forhåbning til næste stage, hvor pistolen igen fik fødefejl, og så var den stage ikke værd at snakke om.

Sådan gik det resten af dagen. De stages, hvor pistolen virkede, gik det meget godt og jeg endte med at lægge på cirka samme placering som den første stage – selv stage 17, som var en slags Steel Challenge med ni stålmål fik jeg skudt på 6:09 (for de uindviede, så står man afslappet med pistolen ladt i hylster, hvorefter man på signal trækker og skyder målene så hurtigt som muligt – og efter tre år var jeg helt tilfreds med de seks SEKUNDER og 9/100, men blev da slået af syv andre skytter, hvor den hurtigste var Bo Stampe Madsen på 4:11).

 

Ladegreb efter ladegreb from Jørgen Koch on Vimeo.

Helt galt gik det (selvfølgelig den eneste stage, hvor der blev filmet) på stage 1 i hullet lige før frokost, hvor jeg måtte tage ladegreb efter ladegreb og så bare hælde patronerne ud af udkasterhullet (og endte da også med dagens længste tid, men jeg nød skydningen selv om jeg godt vidste, at jeg lige så godt kunne hylstre og så smide sten efter skiverne – det havde nok været hurtigere ;-)

Først i løbet af de sidste par stages (man er jo ved at være gammel ;-) gik det op for mig, at jeg sidst skød til Rooster Mountain i 2006 og der havde præcis de samme problemer med pistolen – eller magasinerne er det nok rettere sagt. Pludselig kom jeg i tanke om, at jeg der rendte irriteret rundt og forgæves forsøgte at låne magasiner.

Hvor dum man kan være – bare smide en defekt pistol (magasiner) i våbenskabet og så tage den frem efter tre år uden bare lige at træne en lille smule – så havde jeg nok (gen)opdaget fejlen og måske nået at udbedre den, men det er nok bare typisk mig.

SPS Standard Plus

Jeg har heldigvis allerede aftalt med en af de gamle gode drenge, at vi mødes til lørdagstræning næste lørdag, hvor jeg får lov til at prøve hans magasiner – så må vi se, om det er der fejlen ligger, så jeg kan nøjes med nogle nye magasiner eller skal ofre en større våbensmedsoperation (eller en helt ny skyder ;-)

Det var ganske hyggeligt at møde mange af de gamle – og også se, hvor mange nye der var kommet til. Jeg glæder mig til næste skydning – især, når jeg har fået pistolen til at virke efter hensigten!

I regn og slud, så skal Kochman ud …

… men nu ved jeg, hvorfor jeg normalt bruger kontaktlinser ;-)

Tirsdag og onsdag i sidste uge blev jeg købt til at flyve to ekstra dage fra min base i Billund, men desværre var der ikke plads til mig på mit B&B, hvorfor jeg måtte bo på det lokale Zleep- lufthavnshotel.

Det var jo alt sammen meget godt, men da jeg lukkede mig ind kl. 2330 efter endt flyvning, hvor de var gået hjem i receptione, opdagede (og lugtede) jeg til min skræk, at der var tale om et rygerværelse (ja, rygerrum skulle man måske kalde det).

Jeg gik til køjs for (et begrænset) åbent vindue og håbede det bedste, og havde planlagt, at jeg ville arbejde lidt næste dag indtil jeg skulle checke ind kl. 1500.

Op tidligt og spise morgenmad og så klage lidt over værelset, og checke ud før tid – dels fordi der ikke var mulighed for forlængelse til jeg skulle møde, men dels også fordi jeg ikke kunne holde ud at være der og havde fået en dundrende hovedpine af de “giftige dampe”.

De var nu meget venlige og jeg fik en afslag i prisen som kompensation – og så kørte jeg ud til Greene Plantage, hvor jeg plejer at cykle rundt på min mountainbike. Der skiftede jeg fra uniform til cykeldress, og så tog jeg ellers min runde i hvad der startede som ganske fint vejr, selv om meteoroløgnerne godt nok havde lovet regn.

Og det skal jeg da love for, at de havde ret i. Midt på ruten åbnede himlens porte, og så var det sgu’  lige pludseligt ikke længere sjovt at være løbet tør for kontaktlinser (de er holdt op med at producere min ellers faste linse gennem 25 år – hvad er nu det for noget).

Når man kører singletrack (den officielle mtb-rute i plantagen) i silende regnvejr, ja så dugger brillerne og med fedtet bundlag, så vælter man en del, når man ikke kan se særlig tydeligt og ikke aner, om man kører over en knold eller havner i et vandhul ;-) Nå, det var nu ganske sjovt – har altid elsket at løbe m.v. i regnvejr, og jeg har da endnu ikke oplevet, at jeg er gået i opløsning på grund af lidt vand.

Efter turen kørte jeg forbi mit B&B, hvor jeg var så heldig at få lov til at tage et hurtigt bad og stryge en skjorte, hvorefter den stod på fire indenrigsben, check ud kl. 2330 og så gik det retur til bopælen (på Sjælland), hvor jeg var hjemme lidt over 0200 – noget træt i betrækket ;-)

De skulle have nogle tæsk

Her til aften ringede en af naboerne på og ville høre, om jeg vidste at min bil var punkteret? Damn, tænkte jeg, for jeg havde jo hørt om de der satans “idealister”, der piftede 4×4-biler i sidste uge.

Jo, den var god nok. Den var piftet/punkteret (det ved jeg endnu ikke) på både venstre forhjul og højre baghjul, og havde vist stået sådan en uges tid, hvilket nok ikke er det sundeste.

Heldigvis er sådan en fin bil udstyret med elektrisk luftpumpe, så jeg tømte straks bagagerummet ud ved siden af bilen, fik tilsluttet pumpen og begyndte at hælde luft i det ene hjul.

Midt i det hele ville vejrguderne så også lige blande sig, og den længe ventede stormflod (sådan føltes det i hvert fald) hældte spandevis af vand ud af himlen, så både jeg og min nyindkøbte reol blev gennemblødte ;-(

Nå, det andet hjul fik også luft – og nu er jeg spændt på, om det holder, da hætten sad på ventilen. De havde vist læst det gamle trick, hvor man putter … (nej, det skriver jeg sgu’ da ikke her).

Idioterne har deres egen blog, men tro ikke, at jeg gider linke til dem herfra – tænk hvor meget CO2, der går til at få Falck ud i en stor lastbil med luft eller i værste fald producere to nye dæk, da de har stået på fælgene i så lang tid. Min 4×4 kører længere på en literen, end min gamle personbil – men det betyder vist ikke så meget i den forbindelse?

Min bil står inde på en lukket, nærmest privat, vej, så det er spændende, hvordan den er blevet fundet, eller om det er nogle af de lokale unge, der har set en mulighed for lidt drengestreger ;-)

Nu vil jeg gå i gang med at tørre og samle min reol!