Monthly Archive for February, 2009

Touch and Go – med 360 km/t i 500 m højde

Så lykkedes det at få gennemført de seks landinger, som man skal have inden man begynder på line training.

En fed fornemmelse at “krudte” rundt i landingsrunden i 1500′ med 200 kts og se, at alt det man lærte i simulatoren svarer til virkeligheden – grafikken udenfor ruderne er bare lidt bedre i sidstnævnte ;-)

Det var meningen, at jeg skulle nå det i går, men da det tog lidt tid at komme ud af CPH (cleaning, tankning, tankning og så tankning), var der desværre kun tid til at Mette fik en tur til KRP, lave fem T/G og så tilbage til CPH for at lave den sidste fuld stop landing – flyet skulle nemlig bruges kort efter.

Jeg nød turen på klapsædet, og fik kort tid efter at vide, at jeg kunne komme til i dag i stedet, hvis jeg var frisk på en tur til BLL – og jo, det var jeg skam.

Simon og jeg fløj med morgenflyveren til BLL, hvor vi mødte chefpiloten og hentede en flyver frisk fra hangar. Jeg startede med at flyve fra BLL til KRP, hvor vi så lavede de seks landinger (fem T/G og en fuld stop landing – sidstnævnte ganske spændende, da vi fik først en caution og derefter en warning, som vi lige måtte tage os af ;-)

Vi var færdige lige omkring middag – og så var det bare at vente på 1600-flyveren tilbage til CPH. Ventetiden gik med at få ordnet havnekort m.v. (jeg har fået base i BLL) og hilse på Andreas, en gammel elev, der har fået arbejde hos SUN-AIR.

I morgen torsdag og fredag skal vi til SGD, hvor vi skal på førstehjælpskursus og lære om sikkerhedsprocedurer og ditching (vi skal skam ud at svømme i den lokale idrætshøjskole).

Torsdag aften skal jeg også til Aabenraa og hente min ekstra bil, som jeg har købt til at have stående i Jylland – en knald(KTM)orange VW Transporter, som også skal bruge til at køre motorcykler m.v. Man kan jo lige så godt bruge tiden til noget fornuftigt, når man nu er i Sønderjylland.

Typerating overst̴et Рnu skal der flyves jet!

Så har både Mette og jeg bestået vores typerating på CRJ200 (de to andre skal først til prøve 0445 i nat), og vi skal nu have pakket kufferter og se, om vi kan nå vores hurtige flyskift i CDG.

All that crab…

I går var vi så på krabberestauranten Le Crabe Marteau i Brest, som absolut er et besøg værd. Menuen var til at overskue, for tjeneren kom og satte sig ned ved siden af os og sagde, at vi kunne vælge mellem enten en hel krabbe eller en halv krabbe med østers. Hun talte fransk, men understregede sine forklaringer ved at tegne menuerne på sin bestillingsblok, hvilket var ganske charmerende.

Selve restauranten var indtagende rustikt indrettet med dagens aviser lagt ud på bordet, en hammer til hver gæst og en plastikspand under bordet til affald. Krabberne blev serveret med renskurede kartofler, der blev serveret i en lille træspand og tre forskellige sovse (der var nok, så det var ikke sauce).

Vi fik en lille demonstration af, hvordan man bryder sådan en krabbe op i spiselige dele, og så gik det løs med fedtede fingre og hammeslag, hvor vi vist også fik stænket vores jakker m.v. til (man skal ikke tage sit pæneste tøj på et sådant sted).

Det var en ganske hyggelig aften med god hygge, filmsnak og krabberne – ja, det skal prøves igen!

Mayday – three pilots down!

Ja, der er nu gået nogle dage siden mit sidste indlæg, hvilket bestemt ikke skyldes dovenskab.

Mandag gik tre af os ned med en større madforgiftning/mavevirus, så det har ikke været sjovt at have det tidlige morgenpas, hvor mit hold mandag, tirsdag og i dag torsdag skulle køre 0350 (vækkeuret ringende 0315) for at flyve 0445-0845, og hvor det eneste man tænkte på, var om man ville få brug for voksenble eller brækpose.

Det gik heldigvis ikke s̴ galt i simulatoren, men resten af tiden de sidste fire dage har jeg bare sovet, sovet og sovet Рkun afbrudt af de utallige afbrydelser hver halve/hele time, hvor naturen kaldte.

Jeg tror (hÃ¥ber), at det er overstÃ¥et for denne gang – skal til final check lørdag og skill test søndag, sÃ¥ jeg kunne godt bruge lidt mere energi.

I aften forsøger vi os pÃ¥ det før omtalte krabbehus – hvis vores maver tør…

Dessert eller ej?

Jeg mÃ¥ hellere indføre lidt begrænsninger med det samme. Fra nu af er der kun dessert lørdag aften og bacon og æg søndag morgen – ellers gÃ¥r det da helt galt med vægten, der er lidt i overkanten i forvejen.

Puha – løbeturen kalder i morgen, nÃ¥r vi kommer hjem fra simulatoren. HÃ¥ber ikke, det regner alt for meget ;-)

Søføde – eller hedder det seafood?

Ebbe anbefalede som tidligere nævnt et af de lokale krabbehuse, men da vi kom derned var der fully booked (det er jo ogsÃ¥ lørdag aften). Vi prøvede sÃ¥ at fÃ¥ bord pÃ¥ en sushi-restaurant, men der gik lige en halv time – kokken skulle lige lave lidt take-away, sÃ¥ vi havnede pÃ¥ La Maison de l’Ocean, som klart kan anbefales.

Du kan også se nogle af deres retter her – et billede siger mere end 1.000 ord ;-)

SÃ¥ er det frem med SOP’en og FCOM’en – vi kører i simulatoren igen 0700 i morgen tidlig.

Birdstrike – Thomson 263H

Her er et andet eksempel pÃ¥ en cool besætning – just another day at the office ;-)

YouTube Preview Image

Birdstrike – Cactus 1549

SÃ¥ er alle bÃ¥ndoptagelser m.v. fra USAirways 1549 (AWE1549)’s birdstrike fra den 5. januar 2009 frigivet pÃ¥ FAA‘s hjemmeside, hvor du kan læse mere om nødlandingen pÃ¥ Hudson River.