Monthly Archive for October, 2008

HP2’eren pÃ¥ muddertur

Efter at have ligget vandret i flere mÃ¥neder fik Henrik lokket mig ud at køre en tur her kl. 1700 i eftermiddag, hvilket jeg havde glædet mig meget til. Da det var nogen tid siden, jeg havde luftet HP2’eren, kørte jeg lige forbi garagen i morges pÃ¥ vej pÃ¥ arbejde for at tjekke, at der var strøm pÃ¥.

Jeg fik kantet mig ind bagest i garagen og så, at opladeren lå og lyste det skønneste grønt, hvilket skulle betyde, at batteriet var fuldt opladet og cyklen klar til brug. Det skulle senere vise sig ikke at være helt sandt. Da jeg kom tilbage til garagen lidt over 1600, opdagede jeg til min gru, at stikket slet ikke var sat i (og min garage desværre ikke understøtter trådløs strøm :-), så jeg var lidt spændt på, om den nu kunne starte).

Det gik dog fint, og jeg trak den uden for og lod den køre lidt – bare sÃ¥dan for en sikkerheds skyld, men slukkede den dog lidt efter af hensyn til naboener. Det skulle jeg aldrig have gjort!

Efter at have kastet mig i battledresset, monteret hjelm og handsker og lukket garagen godt af, så skulle jeg igen starte cyklen, hvilket også gik fint, men så kom katastrofen. Der har (blandt andet) været lidt problemer med støttefodskontakten (hvem pokker sætter også sådan en på en offroader?), så hver gang jeg satte den  i gear, så gik den ud. Efter at have sparket på kontaktet et par gange, så gik det i sig selv, men nu var der ikke mere strøm tilbage ;-(

Fik ringet til Henrik og Rune, der havde meldt sig til i løbet af dagen, og aftalt et senere mødested (på legepladsen), hvorefter jeg måtte skubbe rumfærgen ud og yde starthjælp. Den startede derefter med det samme, men nu var jeg spændt på, om støttefodskontakten så igen ville slukke cyklen, når jeg skulle afsted (selvfølgelig efter at have skubbet rumfærgen retur, låst garagen og igen monteret  hjelm og handsker), men det gik heldigvis.

Afsted det gik for fulde gardiner, og jeg ankom til legepladsen kun ca. 15 minutter efter de andre, og kunne se deres spor (troede jeg i hvert fald). Sporet blev snævere og snævere, og jeg var da af cyklen et par gange for at se, om man kunne komme længere frem. PÃ¥ et tidspunkt kom jeg til en meget stejl, knækket skrÃ¥ning, hvor jeg godt nok kunne se et spor, men var ikke sikker pÃ¥, om det var vejen frem – i hvert fald for en 1200 ccm boksermotor ;-)

Jeg vendte derfor om, og pÃ¥ vejen tilbage ringede Henrik, og vi aftalte at mødes pÃ¥ “toppen” af mudderbjerget. Den var god nok – det var den rigtige vej, jeg var kørt, sÃ¥ vi kørte af sted i samlet flok, og vi fik da ogsÃ¥ klaret bÃ¥de den ene og den anden skrÃ¥ning (selv om den sidste godt nok krævede et sidespejl, men dem skal man jo ogsÃ¥ pille af sÃ¥dan et sted).

Fedt spor, selv om der var noget mudret, hvilket ikke var helt optimalt til mammutmaskinens dæk. NÃ¥, godt tilbage ved udgangspunktet skulle Rune jo lige prøve Henriks betterøv og bagefter prøvede Henrik min. Derefter skulle Rune ogsÃ¥ lige prøve den, men sÃ¥ gik det galt…

Han stak af med min maskine og kørte “laaaaaaaaaaaangt” væk, sÃ¥ jeg mÃ¥tte benytte mig af et kendt trick til at forhindre eller i hvert fald standse tyveri af motorkøretøjer. Jeg havde sørget for, at der ikke var særlig meget brændstof pÃ¥, sÃ¥ Rune gik i stÃ¥ en 4-500 m fra os, men der var desværre ingen af os, der var særlig vÃ¥gne og overvejede dette.

Jeg sendte derfor Henrik ned til Rune for at fortælle ham om støttefodskontakten, men han kom tilbage med uforrettet sag, og sagde, at den sagde mærkeligt, og nu var der ikke meget mere strøm på, så derfor måtte jeg kaste mig op på Runes Suzuki (I hører/læser nok en anden historie andetsteds), og køre ned til ham.

Der var ganske rigtigt ikke mere strøm pÃ¥, sÃ¥ nu var gode dyr rÃ¥dne. Det endte med, at Henrik kørte tilbage til klubhuset efter et par startkabler og et styk fransk firhjulet motorkøretøj, mens jeg – med venlig hjælp af Rune, trak HP2’eren ud til en nogenlunde fastbanet (mudder)vej.

Henrik kom tilbage frisk og nærmest nyvasket, og vi monteret startkablerne, men lige meget hjalp det. Den startede sgu’ ikke. SÃ¥ var det jeg kom i tanke om mit tanktrick, og Henrik kørte (igen) ned pÃ¥ nærmeste tank, købte en 5 liters reservedunk, hvor han hældte 5,6 liter benzin (?) og efter at have hældt dem i tanken og igen monteret startkablerne, startede den med et brag.

I starten af denne fortælling fortalte jeg, at der var flere ting galt med cyklen.  og som mange nok er vidende om, sÃ¥ er den ogsÃ¥ helt gal med tankmÃ¥leren og advarselslampen med “Low Fuel”. Jeg har klaget til BMW, og ved, at andre har fÃ¥et skiftet mÃ¥leren flere gange, men de gÃ¥r hele tiden i stykker. Min har aldrig virket, men nu mÃ¥ det være nok – tror jeg er løbet tør hele fire gange pÃ¥ 4.000 km, selv om jeg – ogsÃ¥ denne gang – har benyttet mig af triptælleren.

Benzinforbruget mÃ¥ være meget forskelligt, men tanken er altsÃ¥ ogsÃ¥ lige lille nok. SÃ¥ nu skal der altsÃ¥ snart en eller anden form for ekstra tank pÃ¥, enten fra Touratech (koster rigtig mange penge), fra HPN (koster næsten lige sÃ¥ mange penge) eller mÃ¥ske denne – jeg mangler lige at fÃ¥ oplyst prisen. Og sÃ¥ skal tankmÃ¥leren selvfølgelig laves, sÃ¥ den virker!

Tak til Rune og især Henrik for en dejlig aften – læs mere og se billeder pÃ¥ Henriks blog eller trÃ¥den pÃ¥ Tenere.dk.