Monthly Archive for september, 2007

Århus by night – for rigtige mænd

Sidder lige her på mit hotelværelse i Århus og forbereder mig til morgendagens kursus, men faldt dog alligevel over noget på barkortet (uden mad og drikke…), som jeg lige måtte dele med nogen (hvis der overhovedet er nogen, der læser denne blog).

Øllet herovre fås nemlig  i tre størrelser:

  • Lady Size
  • Man Size
  • Real Man Size <— HA-HA

De er sgu’  ikke uden humor de jyder – men nu vil jeg bestille en Ramløse!

Garmin 1000

Så er Garmin 1000 (G1000) kommet til King Air – spændende koncept med 15″ skærm i midten som MFD og så to PFD (klik på billedet for at se en større version).

Garmin 1000

En typisk weekend

I sidste weekend måtte jeg lige slappe af efter en hård arbejdsuge med noget ekstraarbejde som flyveinstruktør. Jeg og to elever startede lørdag morgen og fløj via Liege til Prag, hvor vi smagte lidt af den lokale øl, spiste et par gode bøffer (jeg fik fx 500g chateaubriand ganske lidt stegt, som jeg elsker det) og brugte resten af aftenen til at finde på forskellige mnemoteknikker til at huske, at man skal altså både starte og lande på centerlinjen (vi fandt en ganske underholdende teknik, men den kræver en personlig forklaring – den vil nok blive diskuteret ivrigt til den kommende solofest).

Another day at the office

Jeg trackede turen i en af mine mange gps’er, og du kan derfor

Elevation Profile
downloade turen her (du kan så åbne den i fx Google Earth, og se vores lille weekendtur). Jeg fik desværre først tændt gps’en i Liege, så den første del af turen er simuleret i MapSource.

Søndag morgen fløj vi så hjem via Berlin, hvor eleverne altid nyder indflyvningen – se selv det efterfølgende billede. Efter sigende fik eleven på bagsædet øjenkontakt med flere af beboerne på finalen – det er nok ikke de dyreste lejligheder i byen.

Indflyvning til EDDI

Derefter gik det tilbage til Roskilde, og efter en kort debriefing gik turen så til Malmø med en ny elev – så gik den weekend!

Fuck, jeg er lam!

Var vist dømt ude et kort øjeblik. I hvert fald oplevede jeg ikke at jeg styrtede, men fandt mig pludseligt liggende på jorden uden at kunne se noget som helst. Prøvede så at bevæge mine arme – uden resultat. Derefter forsøgte jeg at bevæge benene – uden resultat. Til sidst prøvede jeg så at vrikke med tæerne – også uden resultat.

Fuck, jeg er lam! tænkte jeg, og så hurtigt et billede af den nakkebeskytter, som jeg havde lavet blive hjemme – det var jo en hyggetur og ikke hardcore-offroad. Jeg gik nok lidt i panik – så mig selv sidde i kørestol resten af livet.

De andre hjalp mig ret hurtigt – jeg var vist landet under cyklen og fået trykket rygsøjlen sammen, og derved låst nogle nervebaner. Da de fik fjernet cyklen kom følelsen langsom tilbage. Først i armene, så det ene ben og efter et stykke tid også det andet. Nu havde jeg bare ondt af h. til i håndleddene og underarmene, der føltes om de var i brand, ligesom jeg kun kunne bevæge højre arm 20-30 cm frem og tilbage og til siden. Ja, det føltes sgu’ som skulderbladet stak vinkelret ud af ryggen på mig!

Nå, der var heldigvis ikke sket nogle varige skader – resultatet her fire uger efter er da, at jeg nu kan bruge armen uden alt for mange smerter og har opnået næsten fuld bevægelighed igen. Højre håndled driller stadig en del, men det bruger man jo heller ikke til særlig meget, når man er højrehåndet, vel?

mandown.jpg

Jeg skal gerne indrømme, at den første uges tid efter styrtet var mine cykler billigt til salg for en mindre frimærke- eller møntsamling, men man skal jo op på hesten igen.

Jeg er i hvert fald meget glad for, at jeg havde skiftet min første safety-jacket ud med en ny fra BMW, der dækker langt længere ud på ryggen og har taget det værste slag – min fysioterapeut siger i hvert fald, at hvis det ikke var for den, skulle jeg nok have haft brug for den der kørestol!

Det får en til at tænke nogle tanker – så husk at nyd livet, som var dagen i dag den sidste, og husk så den der safety-jacket, selv om du bare lige skal ud at trille en lille hyggetur!

Bukkerittet 2007

Vi endte med at være ni mand høj, der tog til Bukkerittet i den fantastiske norske natur. Vi oplevede både masser af fede grusveje, bjergkørsel på både veje og stier. Vi havde en god tur derop på Oslo-båden onsdag aften og nat, og kørte de ca. 350 km til Grimsbu Turistsenter i løbet af torsdagen.

bukkerittet-2007-048.jpg

Vi fik indkvarteret os i tre forskellige hytter og et herreværelse og fik købt lidt billig aftensmad (hmmm, der er vist ikke noget mad, der er billigt i Norge, da vi kom af med ca. 140 norske kroner for et burgermeal og en sodavand, og jeg hørte de andre kom af med 225 norske kroner for en pizza på tilbageturen).

bukkerittet-2007-005.jpg

Fredag stod den så på offroad-kørsel en masse, og vi kørte da også fra tidlig morgen til tidligt på aftenen, hvor så fem af os kørte direkte til campingpladsen, mens de sidste fire, Christian, Tao, Bent og undertegnede, lige ville have et par timers mere offroad.

Jeg skulle nok have været kørt med de andre – for efter en lille times tid gik det helt galt. Vi kørte af en lille skovsti, hvor der var noget vådt mos midt på i nævnte rækkefølge. Først væltede Tao, og lige derefter væltede Bent. Jeg forsøgte at undvige Bent, men der var så glat, at jeg ikke kunne styre hverken til den ene side eller den anden, og væltede som den tredje i rækken. Hvad der lige præcis skete her, kan du læse om i et andet indlæg.

Enden på det hele blev i hvert fald, at jeg og min mc blev hentet af Baard, der i Toms bil og trailer kørte os rundt hele aftenen – først til lægevagt, og derefter på akuthospitalet, da jeg havde stærke smerter og følte, at mit skulderblad stak ud gennem ryggen.

Den danske vagtlæge sagde, at skulderen var gået af led, og derfor skulle jeg køre til akuthospitalet, men der tog de et par røntgenbilleder, der viste en kæmpe blodansamling omkring skulderbladet, der gjorde jeg ikke kunne bevæge armen, ligesom begge håndled beskadigede.

Nå, vi kom endelig tilbage til campingpladsen lidt over midnat, hvor jeg gik på hovedet i seng med en masse hvide piller i kroppen. Lørdag kørte de andre dagen lang, mens jeg fik fat i noget medicin der kom med bussen (!), og ellers blot sov og slappede af i ryg og hænder. Jeg prøvede også at udnytte det Falck-abonnement jeg havde tegnet på vej derop, men det lykkedes ikke.

Så tog jeg fat i forsikringen for at få min mc transporteret hjem, da jeg ikke var i stand til at køre – sikken en farce. Efter seks timer ringede de tilbage og tilbød mig, at de kunne få den hjem om tre-fire uger eller ville betale en kamerat for at flyve til Norge, og så køre den hjem.

Heldigvis skulle Tom tilbage til Oslo-egnen, og jeg fik lokket ham til at tage mig med til Oslo-båden, hvor både han og alle de andre hjalp med at få både mc og gear ombord.

På båden stod den på en seks-retters gourmet-menu med en god vin til – det var en positiv overraskelse og en fin måde at afslutte en fed tur på.

Vel hjemme stod den hjælpsomme formand og tog imod, og kørte først min mc ud til min lejede garage og derefter mig hjem.

Fedt at være på tur med altid så hjælpsomme mennesker – tak for det, også Tom og Baard!

Links:

Sommeren er gået på hæld

Jeg nåede desværre ikke alle de ture, som jeg havde håbet på her i sommer – nu skal der altså gøres noget ved det!

  • 4-dages Enduro i Sverige røg ud af kalenderen fremfor arbejde
  • Skotlandsturen røg sammen med forholdet
  • Bukkerittet – ja, der røg jeg på røven med en skade halvvejs (se her)
  • Elgjagten røg på grund af ovenstående skade

Må se om jeg kan finde nogle andre ture her i efteråret – offroad-turen til Spanien glæder jeg mig helt vildt til!